Internettet har gjort det muligt at sælge stort set alle typer varer til en bred vifte af forbrugere. Noget, som mange mennesker og iværksættere har nydt godt af og haft stor succes med – der findes stort set ikke dén vare, som ikke kan sælges online. Vi stoler mere og mere på online forhandlere, og vi er derfor også villige til at købe mere eksklusive produkter. Dette er også udfaldet af, at det er blevet nemmere at sende produkter retur samt online størrelsesguides og visuelle elementer, der giver os en bedre præsentation af produkterne. Én af de produktkategorier, der er blevet særligt fordelagtige at sælge online, er smykker. Vi danskere køber nemlig flere smykker end nogensinde, men ikke alle virksomhed opnår succes. Her i artiklen vil der blive gennemgået nogle af de områder, som kan have en positiv indvirkning på en smykkeforretning og webshop generelt.
Der findes et hav af smykke- og urvirksomheder på nettet, men det er ikke alle, der har fået succes. Det handler om at ramme toppen af Google, så man kan hive alle kunder hjem. 90% går nemlig ikke videre fra side 1, og derfor er det typisk virksomhederne på de første sider, der høster kundernes store glæde for at handle online. Golden Times er en hjemmeside, der sælger ure og andre smykker, og de har gjort det rigtig godt siden deres lancering. Denne hjemmeside gør det let for kunderne, og netop derfor vælger mange at handle her.
Det er utrolig vigtigt, at de besøgende og potentielle kunder har nemt ved at navigere rundt på hjemmesiden og nemt kan finde nødvendige informationer. Mange virksomheder fortæller på forsiden sine besøgende, at der eksempelvis er gratis fragt, hvor lang leveringstiden, er og hvordan returpolitikken er. Overskueligheden er alfa og omega i branchen, hvilket skyldes, at langt fra alle er rutineret, når det kommer til at navigere rundt på nettet, og derfor skal det altså være så nemt, at selv bedstemødre og fædre kan klare at shoppe ind online.
I en branche, hvor der sælges smykker og ure online, er det utrolig vigtigt, at der bliver brugt tid på at lave gode og fyldestgørende produktbeskrivelser, så de besøgende ikke er i tvivl om, hvordan produktet er udformet. Det er specielt vigtigt at forklare, hvilken størrelse smykkerne er, og hvilket materiale de er lavet af. Beskrivelserne er specielt vigtige i denne branche, og det skyldes, at der bliver handlet utrolig mange gaver ind på disse sider, og derfor er det vigtigt, at mål, materiale, design osv. bliver oplyst.
68 % af alle besøgende på en hjemmeside, der lægger et produkt eller flere i indkøbskurven, vil forlade denne og ikke vende tilbage, og dette tal skal reduceres, hvis succes er målet. En af de bedste måder, hvorpå man kan optimere indkøbskurven, er ved at gøre processen så let og smertefri for kunden som overhovedet muligt. Det skal overvejes kraftigt, om det er vigtigt, at kunden opretter en bruger med login på hjemmesiden – det kan nemlig få dem til at springe fra pga. af besværet. Desuden er det sommetider nødvendigt at passe på med at skilte for meget med, at der kan anvendes rabatkoder.
Kunder, som ikke har en rabatkode, vil nemlig være mere tilbøjelig til at forlade indkøbskurven og søge efter en rabatkode online – og hvis denne ikke kan findes, vil kunden sandsynligvis ikke vende tilbage til din hjemmeside. Endvidere er det vigtigt med mange betalingsmuligheder, så kunderne har mulighed for at betale, uanset hvilket kreditkort han eller hun besidder.
Smykkebranchen er i fremdrift, men skal der opnås succes, er der flere områder, som kræver opmærksomhed.