Går du med en iværksætterdrøm og et brændende ønske om at starte din egen virksomhed? Dette gør mange danskere, og det er med god grund. At være selvstændig indebærer nemlig en række fordele sammenlignet med tilværelsen som lønmodtager, herunder frihed, selvstændighed og større indflydelse. Hvis du har idéen til selve virksomheden og viljen til at lægge mange kræfter i denne efterfølgende, er der stor sandsynlighed for, at din virksomhed vil blomstre og få succes, men det kræver, at du kommer godt fra land. I denne artikel kommer der nogle råd, som du med fordel kan implementere i dit kommende iværksættereventyr.
Når du har undersøgt markedet, og du er nået til den konklusion, at der er mulighed for succes på det område, du har udset dig, er det med at komme i gang hurtigst muligt. Du kan ikke hvile på laurbærrene, og det er nødvendigt, at du hurtigt får din hjemmeside eller blog op at køre hurtigt – afhængigt af hvad du vil arbejde inden for. Vi lever i en digital tidsalder, hvor alle seriøse virksomheder samt bloggere er tydeligt til stede online, og det samme skal gælde dig – det kan ikke gå hurtigt nok.
Når du skal have en hjemmeside eller blog, skal du først have fundet et domæne, og dette domæne skal meget gerne have et navn, som kan relateres til det produkt eller den ydelse, du sælger. Når du har domænet på plads, skal du have styr på hosting, så din hjemmeside kan tilgås. Her har du flere valgmuligheder, og det er en rigtig god ide at undersøge dine muligheder. Hos flere hostingfirmaer tilbyder de nemlig pakkeløsninger, hvor du kan få hjælp til designet af siden, ligesom de hjælper med søgemaskineoptimering, hvilket er med til, at din side kan komme højere op på blandt andet Google – søgemaskineoptimering er essentielt for hjemmesider, der sælger produkter, men ligeledes er det nødvendigt for blogs.
Uanset om du har planer om at kaste dig ud i bloggerlivet eller et liv, hvor du skal sælge produkter og ydelser, er det vigtigt, at du skaber opmærksomhed omkring dit projekt. Du skal have folk ind på din hjemmeside, da det er måden, hvorpå du i sidste ende tjener penge til dig selv. Desuden kan det også forbedre din placering på Google, hvis du får mange personer ind, som faktisk bliver længere tid på siden – så gør det interessant.
Når du skal gøre opmærksom på dig selv, er Facebook et oplagt våben. Her kan du både bruge din private- samt virksomhedens profil, når du skal have fat i kunder. Det smarte ved Facebook er, at du kan målrette din markedsføring til folk, der faktisk har vist en interesse for det, du tilbyder. Du kan lave annoncer, som du meget specifik kan indstille, så de passer til den målgruppe, du er på jagt efter. Desuden kan du booste nogle af dine vigtigste opslag, så de kommer ud til en bredere gruppe mennesker. Når du brander dig på sociale medier, er det vigtigt, at du møder din målgruppe i øjenhøjde, og dine opslag må gerne involvere kunderne på en sjov måde, så de deler, tagger venner eller liker, det du smider op.
Skal du frem, er din tilstedeværelse online alfa og omega, så få styr på hjemmesiden samt de sociale medier hurtigst muligt.