Det hjælper at se på, hvornår ens kunder bruger jeres webshop, og hvornår de gerne vil bestille ens varer. Det fandt den erotiske webshop Sexshop ud af, da de flyttede den seneste bestillingsfrist væk fra ulvetimen. Derved blev det nemlig muligt at bestille frem til klokken 21 og stadig få sine varer leveret dagen efter.

495 %. Nej, det er ikke en slåfejl, den er god nok. Den erotiske webshop Sexshop øgede deres aftenomsætning med hele 495 %, fordi de gav deres kunder mulighed for at bestille helt frem til klokken 21 og stadig få deres varer leveret allerede dagen efter.

Tidligere kunne kunderne kun bestille frem til klokken 17, hvis de skulle være sikre på, at kunne få deres varer leveret dagen efter. Det var nemlig på det tidspunkt, at Sexshops fragtfirma PostNord kom og hentede dagens bestillinger. Men det er de færreste, der sidder og kigger på sexlegetøj klokken 17, og det har en stor betydning for bestillingsparatheden, om kunden kan få sit nye sexlegetøj allerede dagen efter, eller skal vente på det to dage. Så kan man lige så godt udsætte bestillingen til i morgen – og det betyder oftest, at man aldrig får det gjort.

Det fik Sexshop til at tage konsekvensen og gøre det muligt at bestille til længere ud på aften og stadig modtage varerne næste dag. Du kan læse mere om deres åbningstider og deres webshop her: www.sexshop.dk.

Medarbejder kørte varerne til pakkecentralen

Men hvordan løste de problemet med, at varerne skulle afhentes senest klokken 17 for at komme ud næste dag? De fik en af deres medarbejdere til at blive længe om aftenen. Vedkommende pakkede så de bestillinger, der kom ind om aftenen og kørte dem til PostNords pakkecentral 100 kilometer væk. På den måde kunne de stadig nå at få deres varer ud dagen efter.

Med den øgede omsætning om aftenen kunne det sagtens betale sig for dem at have medarbejderen til at være der om aftenen. Også selvom vedkommende skulle have aftentillæg og lignende.

Stjal ikke kunder fra dagens omsætning

Med en øget aftenomsætning på 495 % kan vi vist roligt stole på, at medarbejderen fik travlt om aftenen. Aftenbestillingen gjorde, at Sexshop kunne tilbyde noget, som de andre erotiske webshops ikke kunne tilbyde, og det lokkede flere kunder til.

Stigningen på 495 % skal ses i forhold til den aktivitet, der var på webshoppen om aftenen tidligere. For der har selvfølgelig været nogle kunder inde og købe sexlegetøj om aftenen og natten tidligere også. En webshop er jo altid åben. Stigningen i aftensalget skyldes udelukkende, at det pludselig var muligt for kunderne at få varerne leveret dagen efter frem for to dage efter, og det var noget, som de godt kunne lide.

Sexshops egne tal viste samtidig, at deres aftenbestilling ikke tog kunder fra andre tidspunkter på dagen. Deres bestillinger lå på det samme niveau frem til klokken 17, som de havde gjort før. De tiltrak altså udelukkende andre typer af kunder ved at ændre på betingelserne for aftenbestillingerne. Summa summarum en større og bedre bundlinje ved at tænke en løsning ud af boksen, der passede til kundernes forbrugsønsker.