Foredragsholder til virksomheder – hvordan finder man en ekspert?

Det er svært at finde en god foredragsholder med humor, som kan engagere publikummet samt holde deres opmærksomhed i flere timer. I denne artikel vil vi kigge på hvordan du finder den helt perfekte foredragsholder til DIN virksomhed.

Engager publikum fra starten

De første fem minutter af et foredrag er de absolut vigtigste, og det er her uhyre vigtigt, at foredragsholderen kan fange publikums opmærksomhed. De skal gerne starte med det indlysende såsom at introducere sig selv, samt redegøre for deres mål for foredraget. Hvis foredragsholderen begynder med stor lidenskab og entusiasme, er publikum langt mere tilbøjelige til at engagere sig lige fra starten.

Skabe nysgerrighed

Introduktionen skal engagere, motivere, udfordre og skabe forventninger, så vær sikker på at den foredragsholder du vælge, har nogle interessante fakta med i starten. Foredragsholderen skal gerne scanne rummet de første par minutter, for at få en indikation af, hvor engagerede publikum er. Hvis nødvendigt skal vedkommende ikke være låst fast i en struktur, så han ikke kan tilvænne sig forskellige publikum.

Overvej dine rammer

Segmenteringen af foredraget er vigtigt for dets flow, og foredragsholderen skal sørge for at præsentere det på en klar og logisk måde. Tempoet skal styres med hård hånd, og vedkommende skal bevæge sig fysisk rundt, for at opretholde publikums opmærksomhed.

Planlægning er alt

 Sørg for at vælge en foredragsholder som har 100% styr på planlægningsprocessen; indholdet, strukturen, levering af materialet mm. Foredragsholderen skal have en klar plan for hans eller hendes foredrag.

Brug visuelle hjælpemidler

Teknologi har revolutioneret det gammeldags foredrag. Med visuelle hjælpe midler såsom videoer, infografikker, billeder mfl. er publikum langt mere tilbøjelige til at følge med, og som vi alle ved, siger “et billede siger mere end tusind ord”.

Undgå buzz-ord og andre marketing ord

Der er ikke noget der mister folk i svinget som tomme buzz-ord, forkortelser og marketing lingo. Sørg derfor for at undersøge din foredragsholder tidligere foredrag (og hjemmeside) for at sikre dig, at han eller hun ikke prøver at virke klogere end de er med tomme buzz-ord.

Præsentationsstilen er alfa omega

Et godt foredrag afhænger af præsentationsstilen, og en mere erfaring foredragsholder har forbedret og optimeret hans stil igennem årene. Overvej derfor at finde en med mange års erfaring på bagen.

Tonelejet

Læg mærke til om foredragsholderen varierer hans eller hendes stemmes toneleje i løbet af foredraget. Dette er med til at holde publikums opmærksomhed, og tillader vedkommende at lægge mere vægt på visse ord. Undersøg også om vedkommende bruger humor og jokes, da dettte har vist igen og igen at engagere folk langt bedre, end et tørt og kedeligt foredrag.

Innovativ

Virker det til, at foredragsholderen er innovativ, og holder sig “up-to-date” med de nyeste trends indenfor hans eller hendes branche? I den moderne verden skifter tingene hurtigt, og det er vigtigt at vedkommende altid er med på beatet.

Undersøg foredrags holderen grundigt

Med disse punkter skulle det gerne blive lettere for dig at finde den helt perfekte foredragsholder til dit firma. Der er nok at vælge imellem – og ligeså mange faldgruber at passe på. Læs anmeldelser af foredragsholderen, og undersøg om vedkommende har videoer af ældre foredrag på YouTube. Hvis de har, kan du her tjekke om kropssprog, toneleje og præsentationsstil er engagerende nok.

Stadig i tvivl om hvilken foredragsholder du skal vælge? Vi kan kun anbefale Torben Wiese fra Habitmanager.com og hans spændende foredrag til virksomheder. Se hans kontaktinfo nedenunder, eller læs mere på hans hjemmeside:

Foredragsholder Torben Wiese Habitmanager®
Rungsted Strandvej 11
2950 Vedbæk
70 24 72 48

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *