Den digitaliserede smykkebranche: De største forskelle

Det sker gang på gang. Brancher, industrier og produktkategorier bliver i stigende grad digitaliseret, og eksemplerne er mange. Vi kender alle historien om, hvordan det gik med Blockbuster, da dvd’en ikke længere var vores foretrukne medie at se film på. Ligeledes kan digitaliseringen af brancher også ses i rejseindustrien, som jo engang var offline og uden elektroniske billetter. Sådan er det langt fra i dag. Pointen? En digitalisering af en branche eller industri betyder forandringer – og disse forandringer har også påvirket smykkeindustrien, som nu i stigende grad sælger produkterne via nethandel.

Naturligvis er det forskelligt fra branche til branche, hvad en såkaldt digitalisering i virkeligheden medfører. En digitalisering af dagligvarehandlen betyder for eksempel, at der kan handles varer om aftenen, når man har tid, fremfor om eftermiddagen, hvor folk er mange og køerne lange. Som hovedregel kan man dog sige, at en digital transformering som udgangspunkt betyder masser af fordele for forbrugerne: Udvalget bliver større, og priserne bliver lavere. Lige præcis dét er også, hvad der sker i smykkebranchen. Som eksempel kan du se denne webshop med kvalitetssmykker, som blandt andet sælger øreringe og guld øreringe. Webshoppen formår at leve op til de forventninger, som der er til webshops helt generelt. Forventninger, som du kan læse mere om herunder.

På nettet er der plads til et større udvalg

Enhver fysisk smykkeforretning har et relativt begrænset udvalg. Der er mange ting, som skal stemme overens, og det er derfor ikke muligt at have et enormt udvalg, som tilgodeser enhver smag og ethvert valg. Som forretning, der sælger smykker, er det vigtigt, at der bliver lagt vægt på eksklusivitet og det fine udtryk, som helt naturligt følger med det at sælge smykker. Disse kvaliteter er dog på samme måde ikke en nødvendighed blandt webshops, fordi folk helt generelt forventer noget andet.

 

Selvfølgelig forventer folk kvalitet og fine smykker, men der er alligevel en anden tilgang til webshops end til smykkehandlere. Kunderne forventer af helt naturlige årsager et større udvalg fremfor eksklusivitet, ligesom der også forventes en stor overskuelighed. Disse to ting burde da også gå hånd i hånd. Formår en webshop med smykker at opfylde disse idéer, så er der også god grobund for, at webshoppen bliver en succes, fordi handelsoplevelsen stemmer overens med kundens forventninger.

Smykkebranchens digitalisering betyder også lavere priser

Lige for tiden er der en heftig kamp mellem webshops og traditionelle detailbutikker i gågader, lokale butiksmiljøer og større byer med et stort handelsmiljø. Der er nemlig kamp om kunderne, og især den traditionelle handel i byerne er truet. Denne har nemlig tidligere stået for al handel, men med internettets fremgang og de heraf opståede webshops er denne status mere end truet. For er der én ting, som webshops kan tilbyde, så er det lave priser. Der er ingen dyr husleje, som tager en stor del af overskuddet, men som stadig er nødvendig for overlevelse. Ligeledes bliver webshops ikke mødt med åbnings- og lukketider, men nærmere leveringstider. Sidstnævnte falder afgjort ud til webbutikkernes fordel, fordi det kommer kunderne til gode. Alt dette er også blevet en del af smykkebranchen, der jo som sagt er blevet digitaliseret den seneste tid. Det kommer dermed, i mange aspekter, kunderne til gode.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *