Derfor skal din virksomhed være på sociale medier

Der er mange gode grunde til, at din virksomhed skal være til stede på sociale medier, i samspil med at du har en velfungerende hjemmeside. Når du hører ordet ’sociale medier’, tænker du garanteret straks, at det er en tidsrøver, hvilket det heldigvis ikke behøver at være. Du skal dog være indstillet på, at det ikke blot tager 5 minutter dagligt at varetager dine sociale medier – du skal bruge energi på at engagere dine følgere og potentielle kunder. Medmindre du vælger at få en hjælpende hånd af et webbureau, som kan være en god idé, hvis du ingen erfaring har inden for digital markedsføring. Sandheden er, at sociale medier kan være med til at lede potentielle kunder ind på din hjemmeside, så du kan få dem til at konvertere.

Du skal være der, hvor dine kunder er

Alt rykker online, også dine kunder, og sociale medier er noget af det, vi bruger mest tid på, når vi sidder foran skærmen. Dine konkurrenter er der også, og hvis ikke, så kommer de det snart. Dette er den ultimative grund til at du og din virksomhed også skal være på de sociale medier. Vi er blevet dovne, og vi gider ikke i lige så høj grad søge efter produkter og virksomheder – vi vil meget hellere have det smidt lige i hovedet, når vi sidder foran skærmen – for det er vi blevet vant til. Det kan også være, at dine kunder allerede snakker om dig på sociale medier, uden at du ved det? Det kan naturligvis både være godt eller skidt. Dette spredes som ringe i vandet på ingen tid, og det er derfor vigtigt, at du er til stede for at kunne håndtere dette.

Reklamebudskaber er ikke nok

Det er ikke nok blot at være til stede, for du skal også kunne aktivere og engagere dine følgere, kunder og potentielle fremtidige kunder. Dit fornemmeste job er, at folk tænker på dig og din virksomhed, næste gang de har brug for netop det, som du sælger. Nu undrer du dig måske over, hvilket udbytte du får ved at bruge flere timer dagligt på sociale medier? Dit udbytte er kort fortalt eksponering og engagering. Disse to ting hænger uløseligt sammen, og hvis du udelukkende sender reklamebudskaber ud, så har det langt fra den samme effekt, som hvis du går i dialog med dine følgere og får dem til at forholde sig aktivt til dit produkt og din virksomhed. På denne måde har du den bedste chance for at generere et positivt ”word of mouth”, hvor budskabet om dit produkt spreder sig til venners venner – enhvers virksomheds drøm.

Autentisk frem for forkromet

Den bedste nyhed er, at det ikke behøver at være store, finpudsede budskaber, som du deler på sociale medier, for dine følgere foretrækker oftest det autentiske og jordnære frem for det forkromede. Du skal finde ud af, hvilke ting der interesserer dine følgere og samtidig huske at tonen på sociale medier, for langt de flestes vedkommende, er mere uformel, end den vil være på din hjemmeside. Det giver dig mulighed for at fortælle ting, der ellers ikke ville give mening at skrive på dine hjemmeside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *