Nogen trives med rod og kan bedst arbejde, hvis der er ikke er pinligt ryddet op omkring dem. Andre kan bedst lide orden og er gode til at rydde op efter sig selv. Så er der dem, der ligger midt imellem: De er gode til at få rodet hele deres skrivebord til med papirer, men de trives faktisk bedst med, at der er orden. Hvis du hører til den sidste type, kommer vi med fire tips til dig her, til hvordan du kan holde orden på kontoret. Hvis du hører til en af de andre typer, må du selvfølgelig også gerne læse med her.
Når du har en masse papirer, som du bruger i forbindelse med dit arbejde, er det som regel en god ide, at du får sat dem op på væggen, så du bedre kan danne dig et overblik over, hvor de forskellige papirer er. På den måde kommer du ikke til at bruge unødig tid på at lede efter et papir, som du skal bruge. Det er ofte en god ide at bruge magneter i stedet for søm eller lim til at sætte dine papirer op. Når du er færdig med projektet, kan du nemt tage de papirer ned og sætte nogle andre op.
Når du er færdig med at bruge dine papirer, er det langt fra sikkert, at du bare kan smide dem ud. Hvis du skal gemme dem, er det en god ide, at du ordner dem i mapper. Det er med til at gøre, at du nemt kan finde de relevante papirer igen. Du kan sortere papirerne, så de kommer til at sidde på den helt rigtige måde. Det kan for eksempel være, så de sidder efter, hvilket projekt de hører til, og måske endda hvilken del af projektet. Det gør det nemt at finde det relevante papir igen.
En god metode til at mindske bunken af papirer på dit skrivebord er at du holder op med at printe så meget ud. Hvis du ikke har noget imod at læse på en computerskærm, kan du nemt læse papirerne igennem der og så lave et ordentligt system af mapper på dit skrivebord på computeren. Det er med til at gøre, at du ikke kommer til at have så mange papirer liggende.
Det er også en god ide, at du har en reol eller et skuffedarium ved dit skrivebord. Det er også en god mulighed for dig for at slippe af med nogle af de papirer, som du ikke bruger. Det kan for eksempel være i forhold til, at du kan lægge papirerne væk, når du ikke lige bruger dem, eller sorterer dem i mapper, der kan opbevares de pågældende steder.
Når du gerne vil have et ryddeligt skrivebord, er det altid en god ide, at du rydder op med jævne mellemrum. Det kan for eksempel være hver fredag eftermiddag, inden du går på weekend.