3 gode måder at koble af fra arbejdet

Vi danskere arbejder, arbejder og arbejder og flere og flere rammes desværre af stress. For mange bliver karrieren ganske enkelt en livsstil, som fylder i langt de fleste vågne timer. Selvom det naturligvis er ambitiøst og prisværdigt at gå højt op i sit job, så er det også nødvendigt at kunne koble af. Kroppen trænger ganske enkelt til ro og afslapning, så den ikke overbelastes konstant. Hvordan man bedst kommer ned i gear er i høj grad en personlig sag. Vi har samlet 3 gode måder her:

 

  • Kvalitetstid med venner og familie:

    Der findes ikke noget bedre end at være sammen med dem du holder af. Prioriter at sætte tid af til den slags samvær og lav ting, som I alle holder af. Det kan være en gåtur ved vandet, madlavning, filmaften eller noget helt fjerde. Man slapper aller bedst af i godt og velkendt selskab.

  • En anden sjov lille hobby kan være at hyggespille casino på nettet. Der findes et væld af forskellige spil, som man kan koble ad til hjemme foran computeren. Et af de mere populære er dk roulette – det er en perfekt måde for lidt stille ”mig-tid”.
  • Endelig er motion den helt oplagte måde at bekæmpe stress på. Særligt yoga har en afkoblende effekt og er sundt for både kroppen og sindet. Man kan sagtens dyrke yoga hjemme på stuegulvet og selv ned til 10-minutters sessioner har en gavnlig effekt. Det vigtigste er, at du finder en motionsform som du kan lide og synes er både givende og sjov.

 

Sådan undgår du stress på arbejdet og i hverdagen

Stress er i høj grad blevet nærmest en folkesygdom. Stress behøver ikke kun at være arbejdsrelateret, men kan også komme af mange andre årsager. Det kan for eksempel være psykisk stress over ikke at føle sig klog, sjov eller smuk nok. Heldigvis er der en række ting man selv kan gøre for at holde stress lidt på afstand. Først og fremmest er søvn, og nok af det, alfa omega for at trives. Hvis kroppen ikke får søvn nok, kan den simpelthen ikke fungere optimalt. En anden ting man kan gøre er, at være realistisk omkring sine mål. Sæt dem op efter prioritering og husk dig selv på, at du kun er et menneske, og at der kun er 24 timer i døgnet. Ingen forventer du er perfekt på alle punkter, så lad vær med at forvente det af dig selv. Og husk at det er okay at sige fra, gerne inden tingene når dig over hovedet og bliver uoverskuelige. Sidst men ikke mindst, så er motion og kost begge vigtige faktorer for et krop og sind i balance.

Vær god ved dig selv og lov dig selv, at finde tid mindst én gang i ugen, og gerne oftere, til at koble af fra arbejdet og de mange daglige gøremål.

 

 

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *